Buffett: I mistr tesař se někdy utne!
Tři největší chyby Warrena Buffetta
Warren Buffett je považován za jednoho z nejúspěšnějších investorů všech dob. I ti nejlepší ovšem dělají chyby. Připomeňme si tři z Buffettových největších omylů a poučme se z nich.
První chyba: nákup za příliš vysokou cenu (Conoco Phillips)
V roce 2008 Buffett koupil balík akcií Conoco Phillips, protože věřil v budoucí růst cen energií. Mnozí tehdy souhlasně pokyvovali hlavou, cena ropy zažívala nebývalý růst, z čehož měla těžit také Conoco Philips. Buffett však nakoupil její akcie příliš draho, z čehož pro Berkshire pramenila několikamiliardová ztráta.
Rozdíl mezi skvělou společností a skvělou investicí je právě cena, za kterou akcie nakupujete. A právě v případě Conoco Phillips se Buffett významně zmýlil. Ceny ropy byly vysoko nad 100 dolary za barel a podobně nadhodnocené byly i akcie Conoco.
A poučení? Je snadné podlehnout vzrušení z probíhajícího silného růstu. Až zpětně však můžete zjistit, jak nevýhodná byla koupě za vysoké ceny. Proto je důležité udržet emoce na uzdě. Prozíravý investor by v tomto případě nejspíš kladl důraz na to, že historicky cena ropy silně kolísá a že ropné společnosti fungují na velice cyklické bázi silných růstů a prudkých propadů.
Buffett říká: "Při investování je pesimismus vaším spojencem a euforie vaším nepřítelem."
Druhá chyba: investice do firmy, která nemá udržitelnou konkurenční výhodu (Dexter Shoes)
V roce 1993 koupil Warren Buffett obuvnickou společnost Dexter Shoes. Původní konkurenční výhoda, již chtěl Buffett využít, však brzy po tomto nákupu zmizela, a to z investice udělalo hotovou katastrofu. Podle samotného Buffetta byla tato investice největší chybou jeho kariéry - ve výsledku znamenala ztrátu 3,5 miliardy dolarů.
Co z toho plyne? Ziskové firmy potřebují mít dlouhodobou konkurenční výhodu v rámci oboru. Wal-Mart je typický nízkými cenami, Honda vyrábí vysoce kvalitní vozy. Dokud tyto firmy udrží tyto své výhody, udrží také vysoké ziskové marže. Pokud ne, na jejich místo se jistě v oboru nahrne celá řada hladových, snaživých konkurentů, kteří postupně ohlodají jejich podíl a místo na trhu.
Buffet říká: "Skutečně skvělý byznys musí zahrnovat pevnou, trvalou hradbu proti konkurenci, která ochrání zisky z investovaného kapitálu."
Třetí chyba: růst tržeb nemusí znamenat úspěšný byznys (US Air)
Buffett v roce 1989 nakoupil prioritní akcie US Air. Jistě se nechal nalákat na do té doby velice silný růst tržeb firmy. Investice se však brzy ukázala jako nevýhodná - společnost nedokázala růst tržeb udržet a nevyplácela dividendu, jedno z původních lákadel investorů. Ačkoli se Buffett nakonec akcií zbavil se ziskem, dobře si uvědomoval, že takové štěstí nemusel mít a že se nechal zlákat optimismem v rámci sektoru letecké přepravy.
Poučení? Někdy se byznys tváří velice dobře, protože tržby rostou. Jejich růst je však podmíněn velkými investicemi. To je případ aerolinek, které k růstu tržeb potřebují například nákup nových letadel. Problémem je v podobných případech to, že v době, kdy firma dosáhne významného růstu tržeb, bývá zároveň velice silně zadlužená. Proto zbude jen velice "málo" na samotné akcionáře firmy. Navíc firmě hrozí obrovské problémy, jakmile celý byznys už tak "nejede".
Buffett říká: "Investoři sypali peníze do bezedné díry. Lákal je růst tržeb, ačkoli by je jeho rychlost měla spíše varovat."
Zdroj: tyden.cz