Vizitky evergreen podnikání: jak na vizitku, která je “in” i v online době
Má v dnešní době Smart Phonů a jiných vymožeností, kdy je výměna kontaktních údajů tak jednoduchá jako nikdy před tím, ještě smysl rozdávat papírové vizitky? Není v době, kdy vlastně všechno jednoduše najdeme na webu vizitka spíše přežitkem? Na druhou stranu ale připomeňme, že stejně tak jako s počítači a elektronickými čtečkami nevymizely klasické knihy, ani s vizitkami to nevypadá, že by se po nich slehla zem tak jak po dinosaurech. Jak ale pojmout a upravit vizitku, aby byla stále užitečným pomocníkem v podnikání a to i v dnešní internetové době? V tomto článku přinášíme několik rad na to jak udržet Vaší vizitku “in”.
1. Propojení vizitky se světem internetu
To, že by na vizitce neměla chybět Vaše emailová adresa a ani adresa webových stránek, je v dnešní době již základním standardem. Dalším způsobem jak ještě více propojit svět internetu s papírem je například přidání QR kódu, tedy dvojrozměrného kódu zapisovaného do čtverce. Tento kód totiž umožňuje všem, kteří vlastní Smart Phony okamžitě načíst Vaše kontaktní údaje, prohlédnout si Vaše webové stránky nebo Vám rovnou poslat textovou zprávu a to bez toho, aniž by musely informace manuálně a pracně ťukat do telefonu.
2. Pero a papír
Jednou z hlavních výhod vizitek je, že se na jednotlivé kusy mohou dopisovat další údaje a jiné poznámky, které se budou v budoucnu hodit. Například pokud chcete klientovi dát najevo, že je pro Vás důležitý, dopište při předávání na vizitku svůj osobní mobilní telefon. Dotyčný Vás tak může kontaktovat i mimo klasickou pracovní dobu. Na vizitku také můžete dopsat kdy a kde jste se potkali. To totiž připomene kdo jste a proč vlastně dotyčná osoba má v peněžence Vaší vizitku.
3. Vizitka jako kupon nebo voucher
Nejen že vizitka může sloužit jako informační tabule, kde se Vaši klienti dozví kde Vás najdou, ale může klienty do Vaší firmy či obchodu doslova přilákat. Vizitka kromě toho, že bude sdělovat kontaktní údaje totiž může současně sloužit jako slevový kupón nebo voucher. Navíc, nejenže vizitka-voucher je originálním reklamním tahem, ale také motivuje zaměstnance, aby rozdávali vizitky a tak propagovali Vaší firmu. Tento mechanismus nakonec můžete dovést do dokonalosti tím, že budete sbírat vizitky od zákazníků, kteří nakoupily zboží na vizitkovou slevu a tak navíc budete mít i přehled o tom, který zaměstnanec klientovi předal svoji vizitku. Tak získáte i přehled o výkonnosti Vašich jednotlivých zaměstnanců, což Vám například umožní odměňovat zaměstnance jednotlivě podle počtu přinesených vizitek, a tak vytvořit zajímavý motivační program pro Vaše zaměstnance.
4. Vizitky a tzv. “síťování”
Vedle toho co rozdáváte, tedy jakou vizitku, je ne méně důležité i kde a kdy. Na body zmíněné výše proto pamatujte třeba když jste na večírku nebo po práci v baru. Ačkoli se rozdávání vizitek může na první pohled jevit jako “obtěžování” lidí, kteří primárně přišli za zábavou, opak je pravdou. Je to právě čas mimo práci, kdy lidé mají konečně volnou chvíli na to, aby se zabývali vlastním “businessem”: například schánením nového a většího bytu v centru města, schánením fotografa na svatbu nebo plánováním dovolené u moře. Je to právě především skrze tzv. “společenské síťování“ přes které se uskutečňuje většina obchodních transakcí. Samozřejmě, že při rozdávání vizitek musíte být opatrní a nepůsobit příliš agresivně, nicméně rozdávání vizitek je velmi užitečným a v podstatě nenahraditelným pomocníkem právě v prostředích, která nejsou primárně určená pro obchodování.
5. Navrhněte si vlastní vizitku
Pamatujte také na to, že navštívenka není jen neutrálním způsobem jak poslat dál vaše kontaktní údaje, ale také Vaše reklama (ne nadarmo se v češtině používá úsloví, že něco je “tvoje vizitka”). Z tohoto důvodu je třeba, aby všechny údaje byly uvedené správně a bez přelkepů. Ne méně důležité je také mít na vizitce uvedené údaje, které jsou aktuální. Co ale hlavně odlišuje kontaktní údaje ve formě Novak@jmenofirmy.cz od klasické vizitky je, že vizitka Vám umožňuje se visuálně odlišit od ostatních vizitek Vašich konkurentů na trhu, a tak i odlišit Vaší firmu od ostatní konkurence. Zajímavá a originální vizitka zákazníkům utkví v paměti – a to je přece přesně to, o co nám v podnikání jde.
Využíváme První CZ reklamní systém pro podnikatele a investory CzechNet.org.